Számítógép-függőség: van ilyen? A média függővé tehet?

Vannak olyan számítógépes játékosok, akik életük különböző ideig tartó szakaszában kontrolláltan bár, de meglehetősen sok időt áldoznak arra, hogy a számítógépes játékokkal sikereket érjenek el, anélkül, hogy ez számukra gondot okozna.

Egyes számítógépes játékosok, akik az átlagon felül túl sok időt töltenek a képernyő előtt, és akiknek az életében ez az időszak nagyon sokáig tart, azok hobbijuk miatt sok más lehetőséget és élettapasztalatot hagynak ki. Számukra ez néha problémákat okoz.

Vannak olyan extrém esetek, amikor a játékos már nem képes játékkal kapcsolatos viselkedését kontrollálni, ezáltal már társadalmi életét veszélyezteti.
Minél tovább és sikeresebben játszhat a számítógépen, annál távolabb kerül a családjától, adja fel baráti kapcsolatait, nem jár iskolába, vagy dolgozni.

A viselkedéses szenvedélybetegségeknél, (ilyen például a számítógépes játékfüggőség is) több hasonló tünettel találkozhatunk, mint a szerfüggőségek esetében.
Bár a számítógépes játékoknál vannak bizonyos játékelemek, amelyek elősegíthetik a függőség kialakítását, a viselkedéses szenvedélybetegség fő oka mégsem a számítógépes játék.
A szenvedélybetegségéhez vezető út
okai elsősorban az érintettek pszichológiai és szociális körülményeiből adódnak. Ezek az okok összetettségük miatt nem mutathatók ki kizárólagosan, ill. az előfordulásuk nem jelezhető pontosan előre. De bebizonyították, hogy a játék, ill. a médiahasználat az érintettek részére kifejezetten stressz csökkentő, hangulatjavító, jutalmazó szereppel bír.
A játék egyik funkciója, hogy az érintett játékosok életüket elviselhetőnek érezhessék.
Megtanulják, hogy a játékkal gyorsan és hatásosan képesek szabályozni és elnyomni frusztráltságukat, bizonytalanságukat, félelmeiket. Egyéb stressz kezelési megoldásokat, módszereket egyre kevésbé alkalmaznak, vagy sajátítanak el.
Különösen veszélyeztetettek azok a gyermekek és fiatalok, akik az iskolában vagy a munkahelyen, ill. társas kapcsolataikban kevés sikert élnek meg. Például az osztályban nem fogadják be, kívülállóként kezelik, esetleg terrorizálják, és kevés lehetőségük adódik arra, hogy egyéb tevékenységben, hobbiban sikerélményt találhassanak.
Ezek a gyermekek és fiatalok a számítógépes játékokat, az egyéb sikerek helyettesítésére fogják használni.
A játékfüggőség okaként vagy következményeként sok érintettnél megtalálhatók egyéb mentális zavarok is, például depresszió.
Nem csak a számítógépes játékokat, más médiákat is, például a televíziót és az internetet is lehet káros mértékben használni. Ilyen például a chat is, vannak emberek, akik szinte a teljes társadalmi kommunikációjukat ezen keresztül bonyolítják, elviselhetetlennek tűnik számukra az offline állapot.

Túl sok idő a monitor előtt?
Az alábbi kérdések válaszait megtalálja, ha a kérdésre klikkel.

1. Aggódik, mert gyermeke naponta több órát játszik a számítógépen?
2. Számítógép-függőség: Van ilyen? A média függővé tehet?
3.  Mi teszi a számítógépes játékokat olyan vonzóvá? Mely játékokkal töltenek el szívesebben több időt a játékosok?
4.  Mi a jelentősége az online közösségeknek (klánoknak és céheknek), a számítógépes játékosok számára?
5. Problémát jelent-e, ha egy gyermek gyakran játszik erőszakos játékokkal?
6. Hogyan alakíthatjuk ki úgy a családi élet mindennapjait, hogy a túlzott számítógép-használat veszélye elkerülhető legyen?
7. Melyek a médiafüggőség tünetei?
8. Mit ne tegyek, ha a gyermekemen, a számítógép-függőség jeleit észlelem, ill. ha komoly gondokat okoz a médiahasználata?
9. Hogyan segíthetek gyermekemnek, ha komoly problémái vannak a médiahasználattal?

 

 

          Segítőhelyek gyűjteménye

 

 

   
     
 

 

 
     
     
 

 

 
     
     


 

 

 

 

 

alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus