Számítógép-függőség: van ilyen? A média függővé tehet?
Vannak olyan számítógépes játékosok, akik
életük különböző ideig tartó szakaszában kontrolláltan bár,
de meglehetősen sok időt áldoznak arra, hogy a számítógépes
játékokkal sikereket érjenek el, anélkül, hogy ez számukra
gondot okozna.
Egyes
számítógépes játékosok, akik az átlagon felül túl sok időt
töltenek a képernyő előtt, és akiknek az életében ez az
időszak nagyon sokáig tart, azok hobbijuk miatt sok más
lehetőséget és élettapasztalatot hagynak ki. Számukra ez
néha problémákat okoz.
Vannak olyan
extrém esetek, amikor a játékos már nem képes játékkal
kapcsolatos viselkedését kontrollálni, ezáltal már
társadalmi életét veszélyezteti.
Minél tovább és sikeresebben játszhat a számítógépen, annál
távolabb kerül a családjától, adja fel baráti kapcsolatait,
nem jár iskolába, vagy dolgozni.
A
viselkedéses szenvedélybetegségeknél, (ilyen például a
számítógépes játékfüggőség is) több hasonló tünettel
találkozhatunk, mint a szerfüggőségek esetében.
Bár a számítógépes játékoknál vannak bizonyos játékelemek,
amelyek elősegíthetik a függőség kialakítását, a
viselkedéses szenvedélybetegség fő oka mégsem a számítógépes
játék.
A szenvedélybetegségéhez vezető út
okai elsősorban az érintettek pszichológiai
és szociális körülményeiből adódnak. Ezek az okok
összetettségük miatt nem mutathatók ki kizárólagosan, ill.
az előfordulásuk nem jelezhető pontosan előre. De
bebizonyították, hogy a játék, ill. a médiahasználat az
érintettek részére kifejezetten stressz csökkentő,
hangulatjavító, jutalmazó szereppel bír.
A játék egyik funkciója, hogy az érintett játékosok életüket
elviselhetőnek érezhessék.
Megtanulják, hogy a játékkal gyorsan és hatásosan képesek
szabályozni és elnyomni frusztráltságukat,
bizonytalanságukat, félelmeiket. Egyéb stressz kezelési
megoldásokat, módszereket egyre kevésbé alkalmaznak, vagy
sajátítanak el.
Különösen veszélyeztetettek azok a gyermekek és fiatalok,
akik az iskolában vagy a munkahelyen, ill. társas
kapcsolataikban kevés sikert élnek meg. Például az
osztályban nem fogadják be, kívülállóként kezelik, esetleg
terrorizálják, és kevés lehetőségük adódik arra, hogy egyéb
tevékenységben, hobbiban sikerélményt találhassanak.
Ezek a gyermekek és fiatalok a számítógépes játékokat, az
egyéb sikerek helyettesítésére fogják használni.
A játékfüggőség okaként vagy következményeként sok
érintettnél megtalálhatók egyéb mentális zavarok is, például
depresszió.
Nem csak a számítógépes játékokat, más médiákat is, például
a televíziót és az internetet is lehet káros mértékben
használni. Ilyen például a chat is, vannak emberek, akik
szinte a teljes társadalmi kommunikációjukat ezen keresztül
bonyolítják, elviselhetetlennek tűnik számukra az offline
állapot.
Túl sok idő a monitor előtt?
Az alábbi kérdések
válaszait megtalálja, ha a kérdésre klikkel.
1. Aggódik,
mert gyermeke naponta több órát játszik a számítógépen?
2. Számítógép-függőség: Van ilyen? A média függővé tehet?
3. Mi teszi a számítógépes játékokat olyan vonzóvá? Mely
játékokkal töltenek el szívesebben több időt a játékosok?
4. Mi a jelentősége az online közösségeknek (klánoknak és
céheknek), a számítógépes játékosok számára?
5. Problémát jelent-e, ha egy gyermek gyakran játszik
erőszakos játékokkal?
6. Hogyan alakíthatjuk ki úgy a családi élet mindennapjait,
hogy a túlzott számítógép-használat veszélye elkerülhető
legyen?
7. Melyek a médiafüggőség tünetei?
8. Mit ne tegyek, ha a gyermekemen, a számítógép-függőség
jeleit észlelem, ill. ha komoly gondokat okoz a
médiahasználata?
9. Hogyan segíthetek gyermekemnek, ha komoly problémái
vannak a médiahasználattal? |