Családi élet és számítógép-használat a hétköznapokban?

Amikor a fiatalok túlzott médiafogyasztása kerül a figyelem központjába, gyakran elfelejtődik, hogy a felnőtteknek is, korosztálytól függetlenül nehezükre esik kedvenc médiumukról napokig lemondaniuk.

A gyermekek elsősorban a szülői példából tanulnak. Ezért nagyon kedvező lenne a fejlődésük szempontjából, ha a szülők is csak alkalomszerűen, és nem válogatás nélkül, állandóan használnák kedvenc médiumukat. A jó példa mellett fontos, hogy a szülők és nevelők a gyermekeik szabadidejének és médiahasználatának is korlátokat szabjanak. Egyezzen meg Ön is gyermekével világos, egyértelmű szabályokban (és ügyeljen azok betartására), hogy mikor, melyik médiát és médiatartalmat mennyi ideig szabad használni. Ez vonatkozzon az számítógép, az internet és a számítógépes játékokra használatára is.

Semmi esetre se legyen a gyermeknek önálló televíziója a szobában. Így lehet rálátásunk a televíziózás időbeosztására, és így lehet megakadályozni a határtalan tévézés.
A saját szobában lévő saját számítógép is kontrollálhatatlan használathoz vezethet.

A kezdetben célszerűen közösen történő számítógép-használatkor a gyermekeknek szükségük van a  koruknak megfelelő és időben történő segítségre, iránymutatásra. Az előre közösen egyeztetett időbeni korlátok és szabályok által a gyermekek és a fiatalok könnyebben meg tudják tanulni a számítógépes játékok értelmes használatát. Megtanulják, hogy ők maguk is felelősek azért, hogy a játék során egy bizonyos alkalmas helyen hagyják abba a játékot. Ha a szülők ezzel szemben a számítógépes játék bármely pontján megszakítják azt, mondván, hogy „soha nem fejezed be”, ennek az lehet az eredménye, hogy a gyermek elveszítheti az addig megszerzett eredményét. A játékidő ilyen drasztikus korlátozása nagyon negatív tapasztalattal párosul.
Az idősebb gyermekek és fiatalok számára célszerű az iskolai és szabadidős kötelezettségekhez alkalmazkodó játékidőt egyeztetni, a hét különböző napjainak megfelelő heti beosztást készíteni.

Könnyebben elkerülhetők a játékidő korlátozásából adódó problémák és veszekedések, és jobban megérthető a játék jelentősége gyermeke számára, ha Ön legalább olykor-olykor engedi, hogy az éppen aktuális játékot megmutassa Önnek gyermeke. Próbálja meg megérezni, beleképzelni magát abba, ami gyermekét elvarázsolja. Hogy ne kerüljön sor a túlzott médiahasználatra (vagy ha már megtörtént, akkor is) támogatnia kell a médián kívüli szabadidős elfoglaltságokat gyermeke számára. A friss levegő és a mozgás éppen olyan fontos a gyermek fejlődése szempontjából, mint a zenei és a kreatív tevékenységek, vagy a családi és kortársi közös játékok.

Túl sok idő a monitor előtt?
Az alábbi kérdések válaszait megtalálja, ha a kérdésre klikkel.

1. Aggódik, mert gyermeke naponta több órát játszik a számítógépen?
2. Számítógép-függőség: Van ilyen? A média függővé tehet?
3.  Mi teszi a számítógépes játékokat olyan vonzóvá? Mely játékokkal töltenek el szívesebben több időt a játékosok?
4.  Mi a jelentősége az online közösségeknek (klánoknak és céheknek), a számítógépes játékosok számára?
5. Problémát jelent-e, ha egy gyermek gyakran játszik erőszakos játékokkal?
6. Hogyan alakíthatjuk ki úgy a családi élet mindennapjait, hogy a túlzott számítógép-használat veszélye elkerülhető legyen?
7. Melyek a médiafüggőség tünetei?
8. Mit ne tegyek, ha a gyermekemen, a számítógép-függőség jeleit észlelem, ill. ha komoly gondokat okoz a médiahasználata?
9. Hogyan segíthetek gyermekemnek, ha komoly problémái vannak a médiahasználattal?

 

 

          Segítőhelyek gyűjteménye

 

 

   
     
 

 

 
     
     
 

 

 
     
     


 

 

 

 

 

alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus
alkoholizmus