Családi élet és számítógép-használat a hétköznapokban?
Amikor a
fiatalok túlzott médiafogyasztása kerül a figyelem
központjába, gyakran elfelejtődik, hogy a felnőtteknek is,
korosztálytól függetlenül nehezükre esik kedvenc médiumukról
napokig lemondaniuk.
A gyermekek
elsősorban a szülői példából tanulnak. Ezért nagyon kedvező
lenne a fejlődésük szempontjából, ha a szülők is csak
alkalomszerűen, és nem válogatás nélkül, állandóan
használnák kedvenc médiumukat. A jó példa mellett fontos,
hogy a szülők és nevelők a gyermekeik szabadidejének és
médiahasználatának is korlátokat szabjanak. Egyezzen meg Ön
is gyermekével világos, egyértelmű szabályokban (és ügyeljen
azok betartására), hogy mikor, melyik médiát és
médiatartalmat mennyi ideig szabad használni.
Ez vonatkozzon az számítógép, az internet és
a számítógépes játékokra használatára is.
Semmi esetre se legyen a gyermeknek önálló
televíziója a szobában. Így lehet rálátásunk a televíziózás
időbeosztására, és így lehet megakadályozni a határtalan
tévézés.
A saját szobában lévő saját számítógép is kontrollálhatatlan
használathoz vezethet.
A kezdetben célszerűen közösen történő
számítógép-használatkor a gyermekeknek szükségük van a
koruknak megfelelő és időben történő segítségre,
iránymutatásra. Az előre közösen egyeztetett időbeni
korlátok és szabályok által a gyermekek és a fiatalok
könnyebben meg tudják tanulni a számítógépes játékok
értelmes használatát. Megtanulják, hogy ők maguk is
felelősek azért, hogy a játék során egy bizonyos alkalmas
helyen hagyják abba a játékot. Ha a szülők ezzel szemben a
számítógépes játék bármely pontján megszakítják azt,
mondván, hogy „soha nem fejezed be”, ennek az lehet az
eredménye, hogy a gyermek elveszítheti az addig megszerzett
eredményét. A játékidő ilyen drasztikus korlátozása nagyon
negatív tapasztalattal párosul.
Az idősebb gyermekek és fiatalok számára célszerű az iskolai
és szabadidős kötelezettségekhez alkalmazkodó játékidőt
egyeztetni, a hét különböző napjainak megfelelő heti
beosztást készíteni.
Könnyebben
elkerülhetők a játékidő korlátozásából adódó problémák és
veszekedések, és jobban megérthető a játék jelentősége
gyermeke számára, ha Ön legalább olykor-olykor engedi, hogy
az éppen aktuális játékot megmutassa Önnek gyermeke.
Próbálja meg megérezni, beleképzelni magát abba, ami
gyermekét elvarázsolja. Hogy ne kerüljön sor a túlzott
médiahasználatra (vagy ha már megtörtént, akkor is)
támogatnia kell a médián kívüli szabadidős elfoglaltságokat
gyermeke számára. A friss levegő és a mozgás éppen olyan
fontos a gyermek fejlődése szempontjából, mint a zenei és a
kreatív tevékenységek, vagy a családi és kortársi közös
játékok.
Túl sok idő a monitor előtt?
Az alábbi kérdések
válaszait megtalálja, ha a kérdésre klikkel.
1. Aggódik,
mert gyermeke naponta több órát játszik a számítógépen?
2. Számítógép-függőség: Van ilyen? A média függővé tehet?
3. Mi teszi a számítógépes játékokat olyan vonzóvá? Mely
játékokkal töltenek el szívesebben több időt a játékosok?
4. Mi a jelentősége az online közösségeknek (klánoknak és
céheknek), a számítógépes játékosok számára?
5. Problémát jelent-e, ha egy gyermek gyakran játszik
erőszakos játékokkal?
6. Hogyan alakíthatjuk ki úgy a családi élet mindennapjait,
hogy a túlzott számítógép-használat veszélye elkerülhető
legyen?
7. Melyek a médiafüggőség tünetei?
8. Mit ne tegyek, ha a gyermekemen, a számítógép-függőség
jeleit észlelem, ill. ha komoly gondokat okoz a
médiahasználata?
9. Hogyan segíthetek gyermekemnek, ha komoly problémái
vannak a médiahasználattal? |