Mi teszi a számítógépes játékokat olyan vonzóvá? Melyikkel
játszanak legszívesebben, és legtovább?
Aki egy számítógépes játékban egyszer ügyesen
legyőzte az első nehézségeket, és rájött, hogyan lehet
eredményesen kezelni a játékot, gyakran időtlenül
belefeledkezik a feszültség és a siker váltakozó folyamába.
Vannak játékok, amelyek jobban ösztönöznek a folytatásra,
mint mások.
Ami a kontrolláltan játszók számára csupán egy rövid
kirándulást jelent a virtuális világ vonzásába, az mások
számára veszélyes kísértés lehet az ártalmas viselkedés
irányába.
A legnagyobb vonzást a
napi több órás számítógépezésre különösen azok a játékok
jelentik, amelyekkel az interneten keresztül másokkal is
lehet játszani (online játékok).
Azáltal, hogy valaki
valódi emberként a virtuális világban, mint virtuális
személy tartózkodhat, nem csak a társadalmi valóság bizonyos
látszatát kelti, hanem ezen túl a ezzel a történéseknek
mindig új és egyedülálló lendületet ad. Ráadásul a központi
számítógép (szerver) ahol sok online játék fut, sokkal jobb
virtuális játékteret nyújt, mint az otthoni számítógép.
A játékosok gondolatait akkor is foglalkoztatja a virtuális
világ, az abban való jelenlét vágya, amikor nincsenek is az
interneten (offline). Egy új, az érzékek szintjén létező
világban mozogni sok játékos számára elbűvölő élményt
jelent.
Az interneten könnyen elérhető ún.
Jump´n Run játékokkal,
vagy társasjátékokkal is rengeteg időt lehet eltölteni a
legmagasabb pontszámok megszerzéséért.
Az internetes stratégiai játékok,
ill. az építkezős stratégiai játékok lemondanak ugyan
a játéktörténések aprólékos vizuális ábrázolásról, mégis
meglehetősen időigényesek.
Miután a támadások és az egyéb játékesemények akkor is
folynak, amikor a játékos nincs az interneten, „offline” is
foglalkoztatja a játékost.
Az online akció és online sport
játékokkal, de mindenekelőtt
a lövöldözős típusúakkal, mint pl. a Counter Strike nagyon
gyakran rendkívül sok időt töltenek el a játékosok.
Különösen igaz ez akkor, ha a játékos számára komoly érzelmi
jelentősége van annak, hogy csapata, klánja (l. a 4. pont)
tagjaként bizonyítani tudjon a versenyben.
A legtöbb játékos a legnagyobb problémákat okozó
számítógépes játékokat az un. "online
szerepjátékokat" mint pl.
a "World of Warcraft" játssza.
Ez az „MMORPG”
= Massively Multiplayer Online Role-Playing Game,
nagyon sok szereplős online szerepjáték több olyan
(vonzó, bár nem mindig elengedhetetlen) játékelemet
tartalmaz, amelyek a felhasználó játékost hosszú órákra a
monitor elé szögezi.
A játékokban kialakított jutalmazási rendszer is a hosszú
játékidőt hívatott biztosítani.
A vonzó virtuális játékkörnyezet, az egyéni karakter játékos
által való kialakításának számtalan lehetősége, valamint a
többi játékossal való együttműködés kalandja komoly
csábítást jelentenek.
Akit
még inkább érdekel nézze meg a linken található videót.
Érdemes!
A különböző
online játékok megnyerőek a játékosok számára és arra
csábítanak, hogy minél több időt töltsenek a virtuális
világban.
Ezek
a játékok lehetővé teszik, hogy a játékos a hétköznapi
világot elhagyja, kizárja, úgy, hogy közben egy fantasztikus
fantáziavilágban hősnek, győztesnek érezhesse magát.
Túl sok idő a monitor előtt?
Az alábbi kérdések
válaszait megtalálja, ha a kérdésre klikkel.
1. Aggódik,
mert gyermeke naponta több órát játszik a számítógépen?
2. Számítógép-függőség: Van ilyen? A média függővé tehet?
3. Mi teszi a számítógépes játékokat olyan vonzóvá? Mely
játékokkal töltenek el szívesebben több időt a játékosok?
4. Mi a jelentősége az online közösségeknek (klánoknak és
céheknek), a számítógépes játékosok számára?
5. Problémát jelent-e, ha egy gyermek gyakran játszik
erőszakos játékokkal?
6. Hogyan alakíthatjuk ki úgy a családi élet mindennapjait,
hogy a túlzott számítógép-használat veszélye elkerülhető
legyen?
7. Melyek a médiafüggőség tünetei?
8. Mit ne tegyek, ha a gyermekemen, a számítógép-függőség
jeleit észlelem, ill. ha komoly gondokat okoz a
médiahasználata?
9. Hogyan segíthetek gyermekemnek, ha komoly problémái
vannak a médiahasználattal? |